måndag 16 mars 2009

La Champagneria

Det låter som världens klyscha men är man i Barcelona är La Champagneria ett MÅSTE!! Den är utan tvekan en av de bästa barerna jag vart på här, både prismässigt och kvalitetsmässigt.

När vi närmar oss La Champagneria ser vi hur de står en grupp av tio personer utanför som står å dricker och äter för att de inte klara av trängseln in baren. Vanligtvis gör jag inte heller det men då jag hör så mycket om stället tar jag mig mod och beger mig in i slagfältet. Vi knökar oss in i folkmängden så gott det går.

När man beställer en flaska cava (spansk champagne) är man tvungen att beställa två tapas. Mina kollegor beställer en kyckling och paprika smörgås och en smörgås med rökt skinka och ost för cirka 2 euron. Själv sattsar jag på en smarrig hamburgare för 1.80 euro. En flaska champagne ligger på mellan 2.50 – 3.99 euron. Hur billigt som helst med andra ord!! Och otroligt gott! Vi beställer en rosé champagne för 2.95 som verkar vara det populäraste valet i barer och vi förstår genast varför!


I trängseln börja vi konversera med några som rekommenderar att vi borde prova en flaska cava brut. Mina två kollegor passar på vår ’ståplatser’ (vi står extrem tätt i folkmängden klämda mellan baren och ett flertal lådor cava) medan jag försöker ta mig runt barer så att jag kan få ögonkontakt med bartendern. Det gäller att stå på sig och sedan skrika sin beställning för runt omkring står halvberusade människor som talar högljutt på engelska, spanska, katalanska, tyska, och franska vilket är ännu ett bevis på att det är världskänt.

Texten är "lånad", från denna sida
Och den är skriven 2007 så priserna stämmer nog inte nu för tiden.

2 kommentarer: