tisdag 12 februari 2013

Avresa

Bor man på en ö, börjar resan långt innan flygavgångstiden.
Vi åkte hemifrån på Lördagen den 22 dec, båten gick kl 16, tror jag. :) Jag hade i varje fall ett arbetspass på morgonen. Kände att jag fick ta på mig det, då jag skulle vara ledig så länge.
Arbeta mellan 7-10 åkte sen hem packa det sista, tog en fika med stora sonen och svärdottern. Fyllde på frysen till grabbarnas hemkomst, men rensade ur kylen.
Vi hade en husvakt som skulle komma och bo i huset. Det var skönt, då man uppdaterar på fejan att man är bortrest.

När vi kom över vattnet, stannade vi på donken för att äta, hör och häpna. :) Nä jag som inte är förtjust i donken, hade börjat min dag tidigare och ätit annat på båten.
Sen letade vi upp vårt hotell, de hade julpris på boendet under julhelgen, så vi hittade billiga rum, plus att vi genom att boka de flesta flygen vid samma resebyrå, samlat ihop rabatter. Vi betalade en sexhundring för två trippelrum med frukost.

Dagen efter, (dan före dan) 23 dec åt inte så många frukost, det var nog bara 4 pers, resten sov sig i form.
Ut till flygplatsen, körde fel när vi skulle leta upp långtidsparkeringen, hur vi nu kunde göra det i dessa Google-maps tider?
Skickade in våra vinterjackor i bilen, tog sen bussen till flygplatsen.
Vi var i god tid på flygplatsen, och Kärran med familj kom också. De som hoppat frukosten gick iväg och åt, tror det blev donken igen, medan vi andra vakta väskor och passade på att växla pengar.
Vi vägde väskor (Kärran hade en handvåg, som kom till stor nytta hela resan) och konstaterade att Adam o Linus hade lättast väskor, deras låg på 10 kg, de tyngsta på 20, men vi nämner inga namn.
När vi skulle checka in, skulle de ha adressen till huset i Usa vi skulle bo i, vi lyckade hitta den, men ingen postcode, så vi googlade fram en på måfå, som vi gav.

När vi passerat gaten, så blev det fika, i vanlig ordning är det den dyraste fikan på hela resan. Lika bra, då har man satt maxpris. :)
Vissa handla snus, andra godis, en del letade ännu julklappar...
Vi hade lottat ut, man skulle köpa en julklapp till en person för en hundring.

Sen avgick då äntligen flyget, och 4 tim senare landade vi i Lissabon.
Vi skulle övernatta i Lissabon och hotellet ingick i flygbiljetten, det passade oss bra, vi fick billiga flygbiljetter och lagom lugn start på semestern.
Kärrans taxi hittade de direkt, så vi frågade deras chaffis, vart vi hittar vår. Han pekade och vi fick knata iväg till tap airs kontor. När vi kom dit, så konstaterade de att vi bara hade två dubbelrum, det saknades ett. Jag hade påtalat det från börjar hos resebolaget, men de sa att allt var i sin ordning. Killen på kontoret, tjattrade lite på portugisiska i telefonen en stund, och sa sedan att det skulle lösa sig. Vi gick ut och bilen från hotell Roma kom och hämta oss.

När vi kom fram, så muttrade gubben i receptionen att vi bara hade två rum. You have to pay, sa han ilsket. Jag sa att tap,hade ringt hit och allt var i sin ordning, han viftade mest undan mina uttalande, men när den som pratat med flygbolaget kom fram, fick vi våra rum.

Rummen var fina och hotellet låg bra till.
Gubben fick rekomendation på en restaurang, vi gick och gick. Men gav upp den och hittade snart en annan. Det var väl ca 13-15 grader på kvällen, helt ok för oss.
Det märktes snart att killarna blivit större och har resvana numera. De kikade runt på matsedeln och hittade själva saker de kunde tänka sig att äta. Vi hade en mysig kväll i Lissabon.
Vi tog en öl på vårt hotell innan vi kröp till kojs.

Dagen efter var det bra frukost och alla var där. Därefter var det avfärd till flygplatsen.
Kärran o gänget kom till flygplatsen ungefär samtidigt..
Jag tror det började här, minns inte säkert. Men här började det ivf med att Kärran fick gräva upp sitt papper för visum till Usa. Sen tror jag att det var här hennes handbagage åkte åt sidan i säkerhetskontrollen första gången. Hon hade glömt plocka ur en vattenflaska. Vi skulle snart vänja oss med den proceduren. :)

Kl 11:00 på julaftonen avgick vårt flyg till Miami!