onsdag 26 maj 2010

Läste "Skadad"

På resan läste jag denna bok. Det var Annica som satte den i min hand, när jag hade bokbrist. Hon trodde inte det var en *Maran-bok* hon vet inte hur mycket jag plöjer hon. :)

En djupt rörande berättelse om hur en fosterförälders stora tålamod och kärlek fann nyckeln till en liten flickas mörkaste och mest smärtsamma hemligheter.

Cathy Glass hade varit fostermamma till femtio barn under loppet av tjugo år när hon välkomnade åttaåriga Jodie till sitt hem. Inget tidigare barn hade varit så trassligt som Jodie, vars våldsamma och agressiva sätt skrämt iväg fem fosterfamiljer på fyra månader.

När Cathy tog emot Jodie visste hon inte vad som låg bakom Jodies chockerande beteende. Hon skär sig själv, slåss och gömmer sig bakom flera olika personligheter som hon har gett olika namn. Allt eftersom Cathy kommer Jodie närmre lär sig den lilla flickan att hon kan lita på Cathy och anförtro sin fruktansvärda historia till henne.

Cathy Glass, som egentligen heter något annat, har varit fosterförälder åt olika barn i mer än tjugo år. Hon har tre barn.
Boken var mycket läsvärd!

1 kommentar:

  1. Jag har liksom givit upp alla böcker som handlar om barn som vuxit upp under vidriga förhållanden. Jag läste jättemånga av den typen för åratal sedan, men började känna att jag bara mådde dåligt av dem. Tror du ändå att den kan vara något?

    Boken av Carlos Ruiz Zafon heter Ängelns lek på svenska. Den har jag hemma, den kan du kanske knipa om du har vägarna förbi någon dag ;o)

    SvaraRadera