fredag 21 maj 2010

Fredagsmys

Efter 10 dagar i Spanien längtar jag lite efter stark mat.
Såg recept på Mangosalsa i affären i Onsdags, försökte memorera det, gick sådär, så jag googlade fram ett annat istället.
Ikväll var det min tur att laga mat. Bestämde mig för att grilla kycklingfilé och så gjorde jag mangosalsan till. Plus lite burgur (stavas det så?)
Nåja. Hur som helst, det blev ruggigt gott. Jag grillade filéerna och sen delade jag dem och så ut o vända dem snabbt på grillen igen. Oj vad saftigt o gott det blev.
För att inte tala om salsan, den rev till direkt. Till o med killarna var lyriska, trots att de hoppade över Mangosalsan... :)

På Mallorca åt jag inte creme de catalan en enda gång. Skulle beställa in det en kväll, men då fick vi sitta o vänta i det oändliga, så vi gick istället.
Men åker man till turistställen, då får man räkna med att det är många turistrestauranger. Bästa Restaurangen var dock Dakota, de har Mexicanskt käk. Det var ett evigt tjat på killarna om att vi skulle gå dit igen. Så vi var där näst sista kvällen igen. Och det var lika lyckat.

På ett annat ställe, så när vi skulle sätta oss, började vi prata med några som redan satt där, och frågade hur maten var? Nä sa dem, inget vidare, vi skickade ut två rätter som kom in. Det räckte för oss, vi 10 pers lyfte på rumpan o gick igen.
Men det är svårt att välja ställe när man är så många. Har man då söner som ska tillgodoses, så blir det många gånger efter deras önskemål. Och de överrens stämmer inte med mina alla gånger.

Vädret var underbart. Sol 9 dagar av 10. Och dagen det regnade åkte vi in till Palma, där regnade det inte. Och Palma är en helmysig stad.
Jag gillar egentligen hela Mallorca, vi hyrde bil o åkte runt de sista dagarna, och det var väldigt lyckat. Man får se så mycket annat, saker man inte tänkt dessutom. Lite återvändsgränder ibland och väldigt skön utsikt. Och så utan att man vet hur det gick till, ramlar man på en trevlig mysig liten ort.
På ett ställe fick vi vända ute på en klippkant. Vägen ringlade runt berget, och det var en bedårande utsikt, men vägen blev smalare o smalare, tills den så tog slut. :)
Ska lägga ut lite kort, i dagarna.

Har jobbat Torsdag o Fredag, och när jag satt på jobbet i tordags tänkte jag för mig själv: Oj javisst, det är de här jag haft semester ifrån, nu vet jag varför jag behövde semestern så väl.
Jädrans, så körigt det kan vara. Jag har jobbat i två dagar, och har ännu inte börjat jobba med mina riktiga arbetsuppgifter och många o dem har legat på hög. Så det finns lite o ta i. Bara att hugga i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar