lördag 28 februari 2015

Costa Rica

Costa Rica är verkligen frodigt. Det är lite som djungelkänsla hela tiden. :)
Cahuita är en liten sömnig karibisk ort. Vi bodde rätt nära stranden, men på stränderna var det höga vågor och rätt mycket palmer och skräp som blåst in eller ner, och det var svart lavasand.
Första dagen gick vi längre bort för att se om det fanns någonstans där man kunde gå ner på stranden. Men jag hann bli hungrig och vi gick in på ett hotell för att äta lunch, därefter la vi oss vid deras pool. Efter ett par timmar kom det 3 par, som tydligen bodde på hotellet, vi blev förvånade när de var svenskar. Här hade vi inte mött svenskar på lång tid och nu 6 st på en gång.

När man promenerar runt i Cahuita så hälsar man på alla man möter och ofta stannar man och pratar också. Mycket trevligt och bra, man får information och erbjudanden också.
Första kvällen stannande vi vid en restaurang som jag tror det var ägaren själv som stod och raggade på gatan. Han kunde bra engelska vilket hjälpte oss. Maten var otroligt god, och stället verkade populärt då det blev fullt fort.
Vi var en kväll och  tog en drink på ett matställe (med fransk ägare) som endast hade 3 bord, det blir fullsatt fort.
Första kvällen såg vi en sengångare som klättrade över gatan i telefonledningen. Vi fick ett suddigt kort, men vi såg den. Mäktigt!
Jag blev förkyld när vi kom fram till CR, innan hade Conny varit det, så nu fick jag ta över. Maten var bra i CR mycket fisk skaldjur och kyckling, det var eg bara en kväll jag blev besviken, det var när jag var som mest förkyld också ,så kanske berodde det på att smaklökarna var bedövade.
En dag besökte vi nationalparken, det blev en lång promenad, vet inte om vi såg så mycket djur egentligen. Vi såg sengångare sova högt högt uppe i träden, vi såg apor på avstånd uppe i träden, vi såg små ormar och fåglar. Man kunde bada vid en fin strand, innan man vände och gick tillbaka.
När vi var klara gick vi till det svenska bageriet och tog en crepes, den svenska ägarinnan såg vi inte av.:)
På eftermiddagen låg vi vid vår egen pool.

Den 5:e dagen hade vi beställt transport till Bocas del Toro i Panama. Spanjoren som drev hotellet, varnade och sa att de var dåliga på att hålla tiderna. Ett annat flöjtspelande par hade fått vänta väldigt länge. Paret kom tillbaka senare på kvällen dessutom och som jag uppfattade det, hade de glömt sina pass...
Vår chaufför kom före utsatt tid, så vi fick käka en snabb frukost och sedan ge oss iväg, första stoppet var i Puerto viejo, där vi bytte bil och begav oss till gränsen.
Framme vid gränsen, var det många köer, först betala utreseskatt och sen visa pass, betala inreseskatt och visa pass igen. Men däremellan fick vi knalla med väskor över en lång järnvägsbro, det var dåliga bräder, flera hål, så det gällde att hålla tungan rätt i mun och hela tiden se efter vart man satte fötterna.
När vi väl var inne i Panamna, så blev det minibuss igen, fram till en en hamn där båten avgick till ön Isla Colón, hur de fick med allt bagage plus allt folk på båten är förunderligt. Vi satt 4 o 4 på varje rad i båten och blev beordrade att sätta på oss flytväst. Båtresan tog ca 45 min.
 När vi kom fram, så raggade en kille upp oss, han kunde visa vart vårt hotell låg, så vi följde snällt med, det tog 5 min att gå. Han ville såklart sälja en utflykt till oss, men vi låg lågt och sa att vi ev var intresserade en annan dag.
Vårt hotell låg jättebra, vi hade ett rum utåt havet med balkong och ett rum utan balkong.
Det fanns ett soldäck utanför och man kunde bada i havet.
Frukosten ingick, men vi hade lite språkförbistringar, hjälpte inte om vi sa det på spanska ens. Men till slut lärde han sig vad vi ville ha.